Γ.Παπαπροδρόμου για τις απάτες στον κυβερνοχώρο: απαιτείται ενημέρωση και ορθολογική προσέγγιση-Χρήσιμες συμβουλές για αποφυγή δυσάρεστων περιστατικών

Συχνά πλέον είναι τα περιστατικά απάτης στον κυβερνοχώρο με θύματα ανυποψίαστους πολίτες, περιστατικά που έχουν σημειωθεί και στην περιοχή της Θράκης, και με αφορμή αυτό το φαινόμενο που εξελίσσεται διαρκώς μίλησε στην ενημερωτική εκπομπή του Δημοτικού Ραδιοφώνου Ξάνθης ο κ. Γιώργος Παπαπροδρόμου, Υποστράτηγος ε.α. πρώην Διευθυντής της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, τονίζοντας ότι η ενημέρωση είναι το σημαντικότερο μέτρο που διαθέτει η πολιτεία για την αντιμετώπιση της απάτης στον κυβερνοχώρο και όπως προκύπτει οι επιτήδειοι πάντα βρίσκουν νέους τρόπους, γιατί πρώτον αυτού του είδους οι απάτες συνδέονται με την  τεχνολογία που έχει δυναμικό χαρακτήρα και δεύτερον αυτοί που διαπράττουν τις απάτες μέσα από ένα πεδίο ποικιλόμορφων δεξιοτήτων βρίσκουν την αδύναμη στιγμή των χρηστών του διαδικτύου για να τους εξαπατήσουν.

Κοινός τόπος της απάτης στον κυβερνοχώρο, σύμφωνα με τον κύριο Παπαπροδρόμου, είναι η αλίευση δεδομένων, γιατί χωρίς δεδομένα δεν μπορεί να γίνει τίποτα,  όπως για παράδειγμα οι πολίτες δεν πρέπει να ανοίγουν τα μηνύματα και τους συνδέσμους, που μοιάζουν να είναι από τράπεζες και να δίνουν τον τραπεζικό τους λογαριασμό, ενώ προσοχή χρειάζεται και στις αγορές ή παραγγελίες προϊόντων, κράτηση δωματίων για τα ξενοδοχεία και αγγελίες πώλησης, προσθέτοντας ότι ως καταναλωτές δεν είμαστε σωστά ενημερωμένοι για τις αγορές μέσω διαδικτύου και μάλιστα από το 2011 η ΕΕ έχει θεσπίσει το δικαίωμα της υπαναχώρησης, σύμφωνα με το οποίο ο καταναλωτής εντός 14 ημερών σε φυσικό ή ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί να επιστρέψει το προϊόν που αγόρασε χωρίς καμία αιτιολογία και αυτό οφείλουν να το γνωρίζουν και οι καταναλωτές, αλλά και οι επαγγελματίες και προς την κατεύθυνση αυτή πρέπει να λειτουργήσουν και τα επιμελητήρια της χώρας.

Χρήσιμες συμβουλές για την αποφυγή δυσάρεστων περιστατικών και υποβολή καταγγελιών

Τι πρέπει όμως να κάνει ο πολίτης και χρήστης του διαδικτύου για να αποφύγει δυσάρεστες καταστάσεις και περιστατικά απάτης; Σε αυτό το ερώτημα ο κύριος Παπαπροδρόμου μεταξύ άλλων συστήνει όχι σύνδεση με ιστοσελίδες με τον τρόπο τον οποίο μας  υποδεικνύουν κάποιοι μέσω μηνυμάτων, όχι χρήση των δημοσίων Wi-Fi, προσοχή στα χαρακτηριστικά των συσκευών και τα προγράμματα και χρήση μόνο των εφαρμογών που είναι απαραίτητες , χρήση μόνο των εφαρμογών που διαθέτουμε με τις τράπεζες και αλλαγή των κωδικών σε τραπεζικούς λογαριασμούς.

Πρέπει να εξοικειωθούμε με τις νέες τεχνολογίες, σημείωσε ο Γιώργος Παπαπροδρόμου, αφού είμαστε στη φάση της ψηφιακής μετάβασης και η πολιτεία πέρα από τις εξαγγελίες πρέπει να περάσει σε πράξεις με οργανωμένη προσπάθεια και ιδιαίτερη έμφαση σε ομάδες όπως είναι τα παιδιά, τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας και τα άτομα με αναπηρία.

Τα παιδιά, συνέχισε, τα οποία είναι εξοικειωμένα με την τεχνολογία, είναι μία ξεχωριστή περίπτωση και τα περιστατικά εξαπάτησης που σημειώνονται οφείλονται πολλές φορές στο γεγονός ότι απουσιάζει η ουσιαστική επικοινωνία και επαφή των γονέων με το παιδί. Χρήσιμες πληροφορίες για την σωστή ενημέρωση μπορεί να αντλήσει κάποιος από την Εθνική Ακαδημία Ψηφιακών Ικανοτήτων, από το ΓΕΕΘΑ, το Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας, την Europol και την Interpol.

Όσον αφορά το υφιστάμενο πλαίσιο προστασίας, ο κύριος Παπαπροδρόμου, τόνισε ότι αυτό έχει δύο χαρακτηριστικά, πρώτον την τεχνολογία και δεύτερον το θεσμικό πλαίσιο και ως χώρα δεν είμαστε στο σημείο μηδέν, αφού από το 2016 υπάρχει το νομικό πλαίσιο για το έγκλημα στον κυβερνοχώρο, ωστόσο όμως αυτό το νομικό πλαίσιο οφείλει να εξελιχθεί, όπως με την εξειδίκευση των δικαστικών λειτουργών, πρέπει δηλαδή να υπάρχει εξειδικευμένος εισαγγελέας για τέτοιες περιπτώσεις, αλλαγή στο καθεστώς του τραπεζικού απορρήτου, γιατί οι απάτες δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με καθεστώς του 1970, ενώ πρέπει να δοθεί έμφαση και στην διεθνή συνεργασία.

Υπάρχει όμως η δυνατότητα στον πολίτη, που έχει πέσει θύμα απάτης στον κυβερνοχώρο να προχωρήσει σε καταγγελία του περιστατικού, με πρώτη κίνηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα gov.gr μπορεί άμεσα και δωρεάν να υποβάλλει καταγγελία για έξι περιπτώσεις, ενώ άμεσα πρέπει να γίνει καταγγελία στο τηλεφωνικό κέντρο της τράπεζας και στην πρώτη εργάσιμη ημέρα και ώρα της τράπεζας να γίνει αμφισβήτηση της συναλλαγής, με τον Γιώργο Παπαπροδρόμου να τονίζει ότι δεν πρέπει να διαγράφονται τα μηνύματα και οι πλατφόρμες του διαδικτύου, γιατί αυτά αποτελούν αποδεικτικά στοιχεία στην ποινική διαδικασία, ενώ υπάρχει και η διοικητική διαδικασία όπου μπορεί  κάποιος να ζητήσει βοήθεια από τον Συνήγορο του Καταναλωτή ή άλλες ανεξάρτητες αρχές καθώς και από την  εποπτεύουσα αρχή των τραπεζών, την Τράπεζα της Ελλάδας, καταλήγοντας ότι χρειάζεται από όλους μας προσοχή και όχι πανικός.    

Ακούστε τον κ. Γ.Παπαπροδρόμου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μοντάζ-επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου 

Κοινωνικά