Γέφυρα Παιδείας, Τέχνης και Πολιτισμού στην Αλόννησο | Ένα ταξίδι βιωματικής έκφρασης, γνώσης και δημιουργίας για τη νέα γενιά

 
Η εκπαίδευση αποκτά νέο νόημα όταν συνδέει τη γνώση με τη ζωή. 
 
Το πρόγραμμα «Γέφυρες Παιδείας και Πολιτισμού» του Συνδέσμου Πολιτισμού Ελλάδας–Κύπρου (ΣΠΕΚ) με την πρόεδρό του κα. Σίσσυ Οσία Σιγιουλτζή,  φέρνει κοντά σχολεία, μαθητές και δημιουργούς από Ελλάδα, Κύπρο και τον ελληνισμό της διασποράς, προάγοντας τη βιωματική έκφραση, τη δημιουργικότητα και τη συναισθηματική νοημοσύνη. 
 
Η διδασκαλία γίνεται εμπειρία, η παιδεία διάλογος και η τέχνη γέφυρα επικοινωνίας. Η παιδεία ανθίζει όταν γίνεται εμπειρία. Ο πολιτισμός ζει όταν μοιράζεται. Η Αλόννησος απέδειξε ότι η γνώση και η τέχνη, όταν ενώνονται, φωτίζουν τον δρόμο προς το μέλλον.

 

Ο Σύνδεσμος Πολιτισμού Ελλάδας–Κύπρου και ο Δήμος Αλοννήσου ένωσαν τη γνώση με τη δημιουργία, τη λογοτεχνία με τη ζωή, σε ένα διήμερο βιωματικής έκφρασης και ανθρωπισμού.
 
30 – 31 Οκτωβρίου 2025 | Γυμνάσιο – Λύκειο – Δημοτικό Σχολείο Αλοννήσου
 
Ο Σύνδεσμος Πολιτισμού Ελλάδας–Κύπρου (ΣΠΕΚ) και ο Δήμος Αλοννήσου πραγματοποίησαν με ιδιαίτερη επιτυχία το εκπαιδευτικό και πολιτιστικό διήμερο «Γέφυρα Παιδείας και Πολιτισμού», αφιερωμένο στη φιλαναγνωσία, τη βιωματική έκφραση, την τέχνη και το περιβάλλον. Η δράση αγκάλιασε μαθητές όλων των βαθμίδων — Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου — μέσα από ένα πλούσιο πρόγραμμα συναντήσεων, διαλόγου και δημιουργικής συμμετοχής, όπου η τέχνη έγινε γέφυρα έκφρασης, συνεργασίας και έμπνευσης.
 
Ο Σύνδεσμος Πολιτισμού Ελλάδας–Κύπρου (ΣΠΕΚ) εκφράζει θερμές ευχαριστίες στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων της Αλοννήσου για τη συνεργασία, την παιδαγωγική τους στήριξη και τη βαθιά τους ευαισθησία: Τάκο Σπυρίδωνα, Διευθυντή Δημοτικού Σχολείου Αλοννήσου, Μαχαιρίδου Μερόπη, Φιλόλογο – Διευθύντρια Γυμνασίου–Λυκείου Αλοννήσου και Λαζαρίδη Παναγιώτη, Φιλόλογο (ΠΕ02) – Διευθυντή. Η συμβολή τους υπήρξε καθοριστική στη διαμόρφωση ενός ζεστού, συμμετοχικού και δημιουργικού κλίματος μάθησης, που ενθάρρυνε τους μαθητές να εκφραστούν ελεύθερα και να συνδέσουν τη γνώση με τη ζωή και την τέχνη.
 
Φιλοσοφία και Στόχοι
 
Η «Γέφυρα Παιδείας και Πολιτισμού» από τον Σύνδεσμο Πολιτισμού Ελλάδας Κύπρου είναι μια σύγχρονη παιδαγωγική και πολιτιστική πρόταση, που συνδέει τη γνώση με τη δημιουργία και το βίωμα με τη σκέψη. Στόχος του ΣΠΕΚ και του Δήμου Αλοννήσου είναι να φέρουν τους μαθητές πιο κοντά στο βιβλίο, στις τέχνες και στη φύση, ενισχύοντας τη συναισθηματική νοημοσύνη, την αισθητική καλλιέργεια, τη φιλαναγνωσία και τον διάλογο. Το πρόγραμμα εντάσσεται στο διεθνές δίκτυο του Συνδέσμου «Γέφυρες Παιδείας και Πολιτισμού», που συνδέει σχολεία, συγγραφείς και καλλιτέχνες από την Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό, μέσα από δράσεις που προάγουν τη συμμετοχική μάθηση, τη βιωματική έκφραση και τη σύνθεση των τεχνών.
 
Η Δράση στα Σχολεία
 
Οι εκπαιδευτικές δράσεις πραγματοποιήθηκαν:
 
Πέμπτη 30 Οκτωβρίου: στο Γυμνάσιο και Λύκειο Αλοννήσου, καθώς και στο Εσπερινό Γυμνάσιο και ΕΠΑΛ
Παρασκευή 31 Οκτωβρίου: στο Δημοτικό Σχολείο (Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη) και στη Β΄ Γυμνασίου
Οι μαθητές συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε δραστηριότητες μουσικής, ποίησης, ζωγραφικής, θεατρικού παιχνιδιού, κινηματογράφου και σύγχρονης τέχνης, ανακαλύπτοντας ότι το βιβλίο δεν είναι μόνο ανάγνωση, αλλά ζωντανή εμπειρία που περνά μέσα από τη ζωγραφική, το τραγούδι, τον ήχο και την κίνηση.
 
Ο Σύνδεσμος Πολιτισμού Ελλάδας–Κύπρου (ΣΠΕΚ) εκφράζει θερμές ευχαριστίες στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων της Αλοννήσου για τη συνεργασία, την παιδαγωγική τους στήριξη και τη βαθιά τους ευαισθησία: Τάκο Σπυρίδωνα, Διευθυντή Δημοτικού Σχολείου Αλοννήσου, Μαχαιρίδου Μερόπη, Φιλόλογο – Διευθύντρια Γυμνασίου–Λυκείου Αλοννήσου, Λαζαρίδη Παναγιώτη, Φιλόλογο – Διευθυντή Εσπερινού Γυμνασίου – Λυκείου Αλοννήσου, Κάλτσα Απόστολο, Μηχανολόγο – Διευθυντή Εσπερινού ΕΠΑΛ. Η συμβολή τους υπήρξε καθοριστική στη διαμόρφωση ενός ζεστού, συμμετοχικού και δημιουργικού κλίματος μάθησης, που ενθάρρυνε τους μαθητές να εκφραστούν ελεύθερα και να συνδέσουν τη γνώση με τη ζωή και την τέχνη.
 
Η Τέχνη ως Βίωμα, ως Καθρέφτης του Ανθρώπου και της Εποχής
 
Η τέχνη υπήρξε ο άξονας της βιωματικής προσέγγισης του προγράμματος — ένας ζωντανός καθρέφτης του ανθρώπου, της εποχής και της εσωτερικής του πορείας. Αφετηρία αποτέλεσε το ποίημα «Δρόμοι Παλιοί» του Μανόλη Αναγνωστάκη, μελοποιημένο από τον Μίκη Θεοδωράκη, που στάθηκε αφορμή για στοχασμό πάνω στη μνήμη, την ταυτότητα και την ανθρώπινη αναζήτηση. Από εκεί, οι μαθητές οδηγήθηκαν σε ένα δημιουργικό ταξίδι μέσα από τη ζωγραφική, τη λογοτεχνία, τη μουσική και τον κινηματογράφο — ανακαλύπτοντας πως όλες οι μορφές τέχνης επικοινωνούν και αλληλοφωτίζονται. Οι μορφές του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, του Κωνσταντίνου Παρθένη, του Νικολάου Γύζη, του Ισπανού street artist El Bocho και του Πορτογάλου Νικία Σκαπινάκη συναντήθηκαν συμβολικά μέσα στην τάξη, μέσα από εικόνες, συζητήσεις και συνθέσεις, αποδεικνύοντας πως η τέχνη —από το λαϊκό μέχρι το αστικό και το υπερσύγχρονο— μιλά πάντα τη γλώσσα του ανθρώπου και του φωτός.
 
Η βιωματική δράση συνεχίστηκε με τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο: τα έργα «Ο Θησαυρός της Αγγελίνας» του Μήτσου Κασόλα και «Το Καπλάνι της Βιτρίνας» της Άλκης Ζέη ζωντάνεψαν μέσα από αποσπάσματα, συζητήσεις και προβολές, φέρνοντας στο προσκήνιο θέματα φιλίας, ελευθερίας, ευαισθησίας και προσωπικής αντοχής. Η Μουσική ως Φωνή της Ψυχής. Η τέχνη του λόγου συναντήθηκε με τη μουσική, σε μια βιωματική εμπειρία που άγγιξε καρδιά και σκέψη. Οι μαθητές ταξίδεψαν μέσα από τραγούδια που σημάδεψαν εποχές — από το «Δελφινοκόριτσο» του Μιχάλη Βιολάρη και τα «Τζιτζίκια» του Οδυσσέα Ελύτη μελοποιημένα από τον Λίνο Κόκοτο, έως το «Πόσα γράφει η αγάπη ακόμα» της Δήμητρας Γαλάνη και της Άλκηστης Πρωτοψάλτη. Το μουσικό ταξίδι συνέχισε με τη «Φωτεινή πλευρά της ζωής» από τα Μακρινά Ξαδέλφια και το «Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον» των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα, καλώντας τους νέους να κοιτάξουν τη ζωή με πίστη, ευαισθησία και δύναμη. Μέσα από τους ήχους, τις λέξεις και τις εικόνες, οι μαθητές αντιλήφθηκαν πως η μουσική —όπως και κάθε μορφή τέχνης— είναι ένας τρόπος να μιλήσει κανείς για τον εαυτό του, τον κόσμο και το μέλλον. Έγινε γέφυρα ανάμεσα στις γενιές, ενισχύοντας τη σύνδεση της τέχνης με την παιδεία, τη μνήμη και την κοινωνική ευαισθησία.
 
Οι μαθητές, μέσα από ρόλους δημοσιογράφων και συγγραφέων, δημιούργησαν τις δικές τους μικρές ιστορίες, συνέθεσαν ιδέες, έθεσαν ερωτήματα και έδωσαν φωνή στα όνειρα και στις ανησυχίες τους. Το εργαστήριο εξελίχθηκε έτσι σε ένα ζωντανό πεδίο σύνθεσης, στοχασμού και δημιουργίας, όπου η τέχνη δεν ήταν απλώς αντικείμενο μελέτης, αλλά τρόπος ζωής, επικοινωνίας και κατανόησης του κόσμου. Η τέχνη προσεγγίστηκε ως βιωματική διαδικασία: οι μαθητές μίλησαν για τη φιλία, την αγάπη, τη διαφορετικότητα, τη φύση και την ελπίδα, μετατρέποντας την τάξη σε χώρο ελεύθερης σκέψης, διαλόγου και συμμετοχής.
 
Βιωματική Έκφραση και Προσανατολισμός Ζωής
 
Σε μία πρωτότυπη δραστηριότητα, οι μαθητές έγιναν «μικροί δημοσιογράφοι»: πήραν συνεντεύξεις μεταξύ τους, αντάλλαξαν σκέψεις για τη ζωή στο νησί, τα όνειρα και τις αξίες τους, και έγραψαν μικρά ρεπορτάζ γεμάτα συναίσθημα και χιούμορ. Παράλληλα, γνώρισαν επαγγέλματα και ανθρώπους από τον χώρο των τεχνών, της επιστήμης και της επικοινωνίας, μέσα από βιντεομηνύματα και παρουσιάσεις μελών του ΣΠΕΚ από την Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό. Η δράση ανέδειξε τον λόγο και τη δημιουργικότητα ως εργαλεία επαγγελματικού προσανατολισμού, προσφέροντας στους νέους πρότυπα έμπνευσης, ευθύνης και αυτογνωσίας.
 
Η Συνάντηση στο Δημαρχείο
 
Το διήμερο ολοκληρώθηκε με επίσημη συνάντηση στο Δημαρχείο Αλοννήσου, σε ιδιαίτερα θερμό και γόνιμο κλίμα συνεργασίας, παρουσία του Δημάρχου κ. Παναγιώτη Αναγνώστου, του Αντιδημάρχου Πολιτισμού κ. Αλέξανδρου Αναγνώστου, της Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου κας Κικής Αναγνώστου, της Δημοτικής Συμβούλου κας Χαρίκλειας Θεοδώρου, υπεύθυνης Θεμάτων Παιδείας, και του Αντιδημάρχου Καθαριότητας – Πολιτικής Προστασίας – Κοινωνικής Πολιτικής & Δημόσιας Υγείας κ. Κωνσταντίνου Χλίβα καθώς και της Ζαφειρούλας Αναγνώστου από το Γραφείο Δημάρχου, η οποία συνέβαλε ουσιαστικά στον συντονισμό και την επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος. Συζητήθηκαν πρωτοβουλίες που ενισχύουν τη σχέση πολιτισμού, εκπαίδευσης και βιωσιμότητας, μέσα από συνεργασίες με τον ΣΠΕΚ, όπως ο Διεθνής Λογοτεχνικός Διαγωνισμός, το πρόγραμμα «Alonissos Green Experience» και το παιδικό project «Οι Περιπέτειες του Ίκου – Μια Μαγική Αλόννησος».
 
Αποτελέσματα και Αντίκτυπος
 
Η «Γέφυρα Παιδείας και Πολιτισμού» απέδειξε πως ο πολιτισμός είναι δύναμη παιδείας και ενότητας. Η δράση:
 
Ενίσχυσε τη φιλαναγνωσία και τη σχέση των μαθητών με το βιβλίο.
Καλλιέργησε περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθησία.
Προήγαγε τη συναισθηματική νοημοσύνη και τον διάλογο.
Δημιούργησε συνδέσεις ανάμεσα στη γνώση, τη δημιουργία και τη ζωή.
Η Αλόννησος απέδειξε πως η παιδεία, όταν συνδυάζεται με την τέχνη και την αγάπη για τον τόπο, μπορεί να γίνει παράδειγμα πολιτισμού, συνεργασίας και ελπίδας για τη νέα γενιά.
 
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η Πρόεδρος του Συνδέσμου Πολιτισμού Ελλάδας–Κύπρου, κα Σίσσυ Οσία Σιγιουλτζή, αναφέρθηκε με συγκίνηση στη συνέχεια και το αποτύπωμα του προγράμματος στην Αλόννησο, σημειώνοντας: «Η συνεργασία μας με τον Δήμο Αλοννήσου αποτελεί φωτεινό παράδειγμα του πώς η παιδεία, η τέχνη και η τοπική κοινωνία μπορούν να συμπορευτούν δημιουργικά, προσφέροντας έμπνευση στα παιδιά και προοπτική στον τόπο. Η δωρεά των 300 βιβλίων στις σχολικές μονάδες του νησιού, τον περασμένο Ιούλιο, ήταν μόνο η αρχή μιας σχέσης που εξελίσσεται σε ουσιαστικό διάλογο πολιτισμού, γνώσης και ανθρωπισμού. Ευχαριστούμε θερμά τον Δήμαρχο κ. Παναγιώτη Αναγνώστου, το Δημοτικό Συμβούλιο και όλους τους εκπαιδευτικούς της Αλοννήσου για την εμπιστοσύνη, τη φιλοξενία και το όραμά τους. Ειλικρινείς ευχαριστίες επίσης στους κατοίκους και τους επιχειρηματίες του νησιού, που με τη στάση και τη συμμετοχή τους αγκαλιάζουν κάθε προοδευτική πρωτοβουλία προς όφελος της κοινότητας, αποδεικνύοντας ότι η Αλόννησος είναι ένας τόπος με ψυχή, ευαισθησία και πίστη στο μέλλον. Ο πολιτισμός ανθίζει εκεί όπου υπάρχει αγάπη για τον άνθρωπο και πίστη στο μέλλον».
 
Η συνάντηση έκλεισε με κοινή δέσμευση για τη συνέχιση των συνεργασιών μεταξύ του Δήμου Αλοννήσου και του Συνδέσμου Πολιτισμού Ελλάδας–Κύπρου, με στόχο τη διαμόρφωση ενός σταθερού πολιτιστικού θεσμού που θα συνδέει την εκπαίδευση, τον πολιτισμό και τη βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού.
 
Διοργάνωση:
Δήμος Αλοννήσου – Σύνδεσμος Πολιτισμού Ελλάδας–Κύπρου (ΣΠΕΚ)

 

 

 

Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά
Τοπικά